Clown- en improvisatietraining

De waarachtige clown…

De ‘Homo Ludens’, de spelende mens. De argeloze dwaas die spel Hans Koops, docent Clownschool Buusziet in alles en iedereen. Onnozel en fantasierijk laat hij zijn verbeelding de vrije loop. Het leven is één groot spel waarmee hij zich vermaakt, maar ook bloedserieus mee om gaat. Het leven is niet altijd een lichtzinnig lolletje, ook niet voor de clown. De clown, een sensitief wezen die in open contact staat met zijn directe omgeving. Impulsief en argeloos communiceert hij met het hart op zijn tong. De clown manoeuvreert zich regelmatig in netelige situaties, struikelt, stoot zijn kop of krijgt er een flinke dreun op als hij niet maakt dat hij wegkomt. De clown is naïef, licht, nieuwsgierig, onvoorspelbaar, anarchistisch -dus niet ongevaarlijk- , en zeker niet dom!

De clown is op weg en tegelijkertijd gearriveerd daar waar hij nu is. Hij is altijd hier en helemaal nu. Zijn volgende stap overkomt hem als bij verrassing, ondanks zichzelf. De clown lijkt verdacht veel op onszelf, maar toch ook weer helemaal niet.

De ontmoeting met een clown is komisch, ontwapenend, soms ontroerend en altijd boeiend.

De training

Het grootste deel van het werk bestaat uit vrije improvisaties waarin je leert welke authentieke eigenschappen van jou de clown maken en welke niet. Het andere deel van het werk bestaat uit het leren kennen van je lijf als spelinstrument. Je krijgt gereedschap, techniek in handen om jouw clown expressief te kunnen laten zijn, om zijn spel fysiek vorm te geven en om hem -nonverbaal- te kunnen laten communiceren. Een gedegen fysieke opwarming is dan ook de vanzelfsprekende start van de training. Het thema van de dag komt als rode lijn in alle onderdelen terug.

In de spelimprovisaties werk ik associatief. Ik steek in met waar de student mee tevoorschijn komt, of behoefte aan heeft. Geregeld stap ikzelf mét neus de vloer op om bij te dragen aan het spel. Mijn feedback is kort en toegesneden om zoveel mogelijk tijd op de speelvloer door te brengen. Mijn trainingen worden ervaren als losjes en speels, maar ook als intens en serieus.

Wat vraag ik van jou als student?

Voor het clownswerk is het van belang om jezelf te openen en jezelf over te geven aan de oefeningen, aan de improvisaties, aan je speelmaat én aan de kijker. Maak jezelf transparant en laat je lezen. Maak zoveel mogelijk in jezelf vrij en beschikbaar voor de clown en zijn spel. Neem jezelf onder de loep, het liefst zonder voorbehoud maar mét een vriendelijke kritische blik. Wees nieuwsgierig, onderzoekend, creatief en volhardend. Wees gretig. Alles is reeds aanwezig en alles mag er zijn. Voedt hetgeen dat werkt en laat los wat niet werkt voor de clown.

Verkorte cv.

De basis van mijn werk is gelegd op drie-jarige praktijkopleiding van het ‘Nederlands Pantomime Theater’ van Rob van Rijn in Amsterdam (’83/85). Na mijn opleiding speelde ik in diverse adhoc mime- en toneelvoorstellingen en maakte enige jaren deel uit van het Commedia dell’arte gezelschap ‘het Prospero Theater’, het ‘Nationaal Trottoir Gezelschap’ (van Mark Kingsford) en het ‘Monster Verbond’. Onder de naam ‘Theater Rodepurk heb ik samen met Arthur Pirenne 12 jaar lang clownsacts en voorstellingen gemaakt voor binnen- en buitenpodia en op straat, alsmede mobiele komische acts voor instellingen en bedrijfsevenementen. Sinds 1990 geef ik improvisatie- en clownstraining aan clownsgezelschappen, theater(sport)groepen, aan het Improvisatie Centrum Nederland, het bedrijfsleven en bij Cliniclowns NL. Bij deze organisatie heb ik van 2000 tot 2005 de artistieke leiding gevoerd en ben ik nog steeds werkzaam als cliniclown.