Joke Duif, docent Clownschool Buus

Lessen Fysieke acteertraining

Visie op de clown

De clownsneus is het kleinste masker wat er is. De drager ervan wordt gedeeltelijk beschermd door het rode neusje. Zo biedt het de student de mogelijkheid om een specifieke ervaring van vrijheid en authenticiteit op te doen. Het maskeren van de eigen persoon bevrijdt de acteurs van het sociale masker. Hierdoor worden er onvermoede en persoonlijke gedragingen naar boven gehaald. Stap voor stap een ontdekkingstocht om de persoonlijke zwaktes, eigenaardigheden te transformeren naar een theatrale kracht. Voor mij is de clown een theaterrol binnen een speelstijl die het alledaagse uitvergroot. De clown is herkenbaar aan een specifieke fysieke tekening en staat niet los van de acteur die hem speelt. De eigen gedragingen worden immers uitvergroot.

Over de lessen (Fysieke)acteertraining

  • Elke les fysieke warming-up
  • Speltraining gericht op inventief inzetten spelimpulsen
  • Fysieke basishouding vinden
  • Leren spelen met variatie aan spier(in-)spanning
  • Eigenaar zijn van persoonlijke spelruimte
  • Bewegingskwaliteiten (o.a. Laban)
  • Maskerspeltechniek en variatie in typeringen

MaskersIn de lessen acteertraining staat het lichaam, de fysieke verschijning centraal. Het lichaam kent een fundamentele en indringende rol bij communicatie. Het lichaam is het directe contactpunt tussen onszelf en de buitenwereld. We brengen onze verlangens en ideeën over door fysieke acties en gesprekken. Podiumkunstenaars moeten dit proces van de non-verbale communicatie kunnen beheersen. Om er zo zeker van te zijn dat wat verteld wil worden ook als zodanig bij de kijker overkomt.

Verkorte cv.

Aan de Hogeschool van de Kunsten, faculteit theater en drama te Utrecht ben ik afgestudeerd als docente drama. Hier groeit de behoefte om het vak acteren meer vanuit beweging te gaan benaderen. In Brussel heb ik een acteeropleiding gevolgd, genoemd de Kleine Academie o.l.v. Luc de Smet. Het grondidee voor de Kleine Academie ligt bij Lecoq uit Parijs. Op deze opleiding wordt veel met (karakter) maskers gewerkt en hier ontdek ik mijn fascinatie voor de grote fysieke zeggingskracht die door het maskerspel krachtiger wordt.

Al zo’n jaar of 30 ben ik werkzaam als actrice, regisseur en docente theater. Mijn voorkeur gaat uit naar het maken van bijzondere theatervoorstellingen op locatie, naar danstheater, naar het coachen van jonge theatermakers en als regisseur geef ik soms ook lezingen over regisseren bij bedrijven en organisaties. De laatste jaren specialiseer ik me meer en meer in het hoe en wat van het creatieve proces. Wat is daar zo specifiek anders aan, dan hoe we in ons dagelijks leven functioneren. www.jokeduifcreativefacts.nl